EMREDİCİ ANLATIM-EMREDİCİ ANLATIMIN ÖZELLİKLERİ

emredici anlatım nedir, emredici anlatımın özellikleri, emredici anlatımda dilin işlevi, emredici anlatımın nitelikleri, emredici anlatım nerelerde kullanılır, emredici anlatım 10. sınıf dil ve anlatım, emredici anlatım özgün konu anlatımı

Emredici Anlatım
 
Sosyal hayatı düzenleyen metinlerde emredici anlatım kullanılır.
Kesinlik, vazgeçilmezlik, emir ve yasaklamalar içeren cümlelerde emredici anlatım söz konusudur.
Emredici anlatımla kurulan cümleler, bir işin nasıl yapılması gerektiğine ilişkin talimatlar içerir.
Emredici anlatımda dil, alıcıyı harekete geçirme işleviyle kullanılır.
Emredici anlatımların öğretici, öğütleyici ve açıklayıcı yönlerinin olması sebebiyle bu tür cümlelerde fiil cümlelerine yer verilir. Aynı zamanda emir kipiyle çekimlenen fiillerden sık sık yararlanılır.
  Emredici Metinlerin Özellikleri
  • Emir, telkin ve yasaklama içerdiğinden kesinlik ve vazgeçilmezlik bildirir.
  • Gereklilik ve emir kipleri sıkça kullanılır.
  • Sözlü ya da yazılı olarak yapılır.
  • Zorlayıcı bir yönü vardır.
  • Öğretici, açıklayıcı ve öğüt verici yönleri ağır basar.
  • Kanunlar, trafik kuralları, bazı eşyaların kullanma ve kurulum kılavuzları, ilaçların kullanma kılavuzları, yemek tarifleri, sınavlarla ilgili kuralları açıklayan yazılar emredici anlatıma örnek olarak verilebilir.
  • Sosyal yaşamın düzenlenmesinde yararlanılır.
  • Dil, alıcıyı harekete geçirme işleviyle kullanılır.
Previous Post
Next Post
Related Posts

0 yorum:

Tanzimat Döneminde Roman