............... LİSESİ 2015-2016 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI 9. SINIFLAR TÜRK
EDEBİYATI DERSİ 2. DÖNEM 1. YAZILI SORULARIDIR
Ad-Soyad: Sınıf-Nu: Puan:
1- “Evvel zaman içinde, kalbur saman içinde, cinler top
oynarken eski hamam içinde… Ben deyim şu ağaçtan, siz deyin şu yamaçtan, uçtu
uçtu bir kuş uçtu; kuş uçmadı, Gümüş uçtu. Gümüş uçmadı, Memiş uçtu. Uçar mı,
uçmaz mı demeye kalmadı; anam düştü eşikten, babam düştü beşikten… Biri kaptı
maşayı, biri aldı meşeyi; dolandım durdum dört köşeyi. Az gittim uz gittim…
Dere tepe düz gittim. Çayır çimen geçerek, lale sümbül biçerek; soğuk sular
içerek, altı ayla bir güz gittim. Bir de dönüp ardıma baktım ki, ne göreyim,
gide gide bir arpa boyu yol gitmişim!.. (…)”
Yukarıdaki
metin edebiyatımızın hangi geleneğine örnektir? Bu metnin özelliklerinden dört
tanesini yazınız.(15p)
2- Aşağıdaki
ifadeler doğru (D) yanlış (Y) olarak değerlendiriniz. (10p)
a) Olay çevresinde oluşan metinlerin en belirgin özelliği günlük hayatta
kullanılan dili olduğu gibi kullanmasıdır. (…)
b) Bir ülkede ortaya konan
edebi metin ile o ülkenin toplumsal yaşamı, yapısı arasında sıkı bir etkileşim
vardır. (…. )
c) İlahi bakış açısında anlatıcı olaylar ve kahramanlarla
ilgili her şeyi bilemez. (….)
ç) Şiir
metni çok anlamlı değildir. (….)
d)Halk
hikayeleri halka açık alanlarda anlatılır. (….)
3- Aşağıdaki metinlerin hangi anlatıcının bakış açısıyla
yazıldığınızı bularak altındaki boşluğa yazınız. (15p)
a) Erdem arkasına bakmadan yürüyordu. Sinirliydi. Belli ki onu çok
kızdırmışlardı. Öfkesi her halinden belli oluyordu. Eliyle garip işaretle
yaparak hızlı hızlı yürüyor, bir yandan da eve gidince neler yapacaklarının bir
bir planını yapıyordu. İntikamını mutlaka almalıydı. Bu yapılanlar asla onların
yanına kalmamalıydı. İlk olarak Ahmet’e nasıl bir ceza verebileceğini düşündü.
Mutlaka işe Ahmet’ten başlamalı diyordu içinden. Çünkü onu en çok onun kalleşliği
yıkmıştı. Hâlbuki Ahmet onun yıllardır can ciğer dostuydu. Yediği içtiği ayrı
gitmezdi. Ne oldu da böyle iki kanlı bıçaklı düşman olmuşlardı.
………………………………………………………………………
b) Babamın bu günlerde eve geleceğini biliyordum.
Çünkü ne zaman gelecek olsa birkaç gün öncesinden telefon eder, bir
ihtiyacımızın olup olmadığını sorardı. Yine öyle yaptı. Dün aradı ve bir
ihtiyacımızın olup olmadığını sordu. Ben de tatile girdiğimiz için bir bisiklet
istedim. Ertesi gün bütün gün evin arkasındaki tepenin üzerinde gezindim
durdum. Çünkü bu tepeden köyün tamamını görmek mümkündü. Babamı da geldiğinde
buradan göreceğime emindim. Akşam olduğunda tüm hayallerim suya düşmüştü.
Yanılmıştım. Babam gelmemişti. Ama yarın yine bekleyecektim.
……………………………………………………………………
c) Gani, bildiği bütün duaları birer birer
okuyarak atladı havuza. Yüzmeye başladı. Gittikçe güçten düşüyordu. Güç
bela karşıya ulaşabildi. Havuzun diğer ucuna varınca derin bir nefes aldı.
Rahatlamıştı. Bir süre dinlendi, soluklandı. Çevreyi seyretmeye başladı. Taştan
yapılmış aslan heykeli karşısındaydı. Kuşkulu kuşkulu yaklaştı. Gücünü toplayıp
heykeli sırtladı. Yine, okuyarak bildiği bütün duaları, dağa yükselen dik
yokuşa doğru yürümeye başladı. Yokuş soluğunu kesiyordu. Oldukça dikti.
……………………………………………………………………….
4-Aşağıdaki dörtlüklerin temalarını bularak yanına yazınız.
(10p)
a) Saçında çoğalmış aklar
Soluk bir çizgi dudaklar ……………………………………
Neden
bu çökük yanaklar
Üstünden yaşlar akıyor
b) ‘‘Her
karış toprağın armağan bize,
Bağrında şehitler yatar Türkiye’m. ……………………………..
Uzayıp giderken sevgin sonsuza,
Güneş özgür doğar batar Türkiye’m.’’
5- Aşağıdaki ifadelerde boş bırakılan yerlere doğru
kelimeleri getiriniz. (15p)
a) Anlatmaya bağlı edebi metinlerde olay
örgüsünün gerçekleştiği yere ……………… denir.
b) Doğa ve kır hayatını anlatan şiirlere
………………….. şiir denir.
c) Destanlar ……………….. destan ve …………………..
destan olmak üzere ikiye ayrılır.
ç) Destanlar, halk hikayeleri, masallar yazılı
gelenek içinde değil; ………………… gelenek içinde oluşturulmuştur.
6- Destancılık geleneği hakkında bilgi vererek Türk
destanlarından üçünü yazınız. (15p)
7-Aşağıdaki şiir parçalarının kafiyelerini bulunuz ve
çeşitlerini yazınız. (10p)
a) Nasihatım sana: Herzeyle iştigali bırak;
Adamlığın yolu nerdense, bul da girmeye bak.
Adamlığın yolu nerdense, bul da girmeye bak.
b) Bin bahçeli
beldemizi yâd ellere bıraktık,
Gölgesinde barınacak tek ağacım yok
artık,
8-Aşağıdaki
dörtlüklerin konusuna göre şiir türlerini bulunuz ve yanına yazınız. (10p)
a)
Açılan bir gülsün sen yaprak yaprak,
Ben aşkımla bahar getirdim sana; ………………………………………………………………..
Tozlu yollarından geçtiğim uzak
İklimden şarkılar getirdim sana.
b) Bizdik o hücumun bütün aşkıyla kanatlı;
Bizdik o sabah ilk atılan safta yüz atlı. ………………………………………..
Uçtuk Mohaç ufkunda görünmek hevesiyle,
Canlandı o meşhur ova at kişnemesiyle!
Bizdik o sabah ilk atılan safta yüz atlı. ………………………………………..
Uçtuk Mohaç ufkunda görünmek hevesiyle,
Canlandı o meşhur ova at kişnemesiyle!
Başarılar…
Süreniz
40 dakikadır.
Türk
Dili ve Edebiyatı Zümresi
0 yorum: