1.Osmanlı Devleti’ni kurtarmak için
ortaya atılan fikir akımlarından en önemlileri nelerdir? Kısaca bilgi veriniz.
(10p)
OSMANLICILIK: Osmanlı devleti bünyesinde yaşayan,
değişik din ve dilden olan halkları osmanlı bilinciyle bir ortak noktada
toplayarak birleştirmeye yönelmiş, böylelikle milliyetçilikten kaynaklanan
azınlık ayaklanmalarının ve Avrupalı devletlerin iç işlerimize karışması
önlenmiş olacaktır. Osmanlıcılık fikri; Tanzimat, Islahat ve I. Meşrutiyet
dönemlerinde etkili olmuştur.
İSLAMCILIK: Osmanlıcılık fikrine karşı I.
Meşrutiyeti kapattıktan sonra II. Abdülhamit İslamcılık fikrine destek vermiştir.
Devletin kurtarılmasının İslamla gerçekleşeceğini savunan bir grup içinden bir
kısım islamcılar bütün müslümanları birleştirerek İslam imparatorluğu kurmayı
ve halife sıfatından dolayı osmanlı padişahını imparatorluğun başına geçirmeye
hedefleyen ümmetçilik fikrini ortaya atmışlardır. Ancak bu fikir I. Dünya
Savaşı sırasında Arapların İngilizlerle Osmanlıya karşı olması yüzünden
geçerliliğini kaybetmiştir.
TURANCILIK: II. Meşrutiyet döneminde çıkan bu
fikir bütün Türkleri bir bayrağın altında toplamaya yöneliktir. Ancak
uygulanamayacağı ortaya çıkınca Ziya Gökalp tarafından bir edebi akım olarak
Türkçülüğe dönüştürülmüştür. Türkçülük; Kurtuluş Savaşı döneminde etkili
olmuştur.
BATICILIK: Osmanlı devletinin çöküş dönemine
girmesini Batı bilim ve tekniğinden uzak kalma nedenlerine bağlayan bu fikir,
çöküşü önlemeye yönelik olarak da batı bilim ve tekniğine yönelmeyi önermişse
de köklü batıcılık yerine yüzeysellikten ileriye gidememiştir. II. Meşrutiyet
döneminde kendini göstermiştir.
2. Aşağıdaki
cümlelerde boş bırakılan yerlere uygun ifadeleri getiriniz. (15p)
a)
Milli edebiyat Dönemi’nin başlangıcı olarak ÖMER SEYFETTİN’in Selanik’te çıkardığı GENÇ KALEMLER adlı dergide
yayımladığı “YENİ LİSAN” Makalesi
kabul edilir.
b)”Aşk-ı
Memnu” romanının yazarı HALİT ZİYA
UŞAKLIGİL İle “Eylül” romanının yazarı MEHMET
RAUF servet-i Fünun dönemi sanatçılarındandır.
3. Milli Edebiyat Dönemi’nin
özelliklerinden 5 tanesini yazınız. (15p)
Millî Edebiyat
Akımının Genel Özellikleri:
1. Şiirde daha çok kişisel konulara
yönelen dönem sanatçıları, roman ve hikayede sosyal problemlere yönelmişlerdir.
Milliyetçilik fikri, Kurtuluş Savaşı gibi konuları ele almışlardır. Konuların
İstanbul dışına çıkması en önemli özelliklerdendir.
2. İstanbul halkının konuşma dili esas alınmıştır. Arapça ve Farsça sözcükleri Türkçede söylendiği gibi yazmayı tercih etmişlerdir.
3. “Aşk” bu dönem roman ve öykülerinin en önemli temasıdır. Bu eserlerde dil, konuşma dilidir.
4. Milli edebiyat ile birlikte yeni ve halka dönük, halk diline önem veren yeni bir edebiyat akımı ortaya çıkmıştır.
5. Milli edebiyat akımı Türk edebiyatında toplum ve ülke meselelerine geniş yer veren sade Türkçeyi ve şiirde hece veznini kullanma yoluna giden bir edebiyat akımıdır.
6. Milli edebiyatçılar, dili sadeleştirme konusunda birtakım ilkeler belirledikten sonra edebiyatta da taklitçilikten kaçınılmasını, sanatçıların Türk halkının hayata yönelerek yaratıcı nitelikler kazanmalarını ve yapıcı eserler vermelerini istediler.
7. “Hikâye, roman, tiyatro; konularını kahramanlarını yerli hayattan almalıdır.” ilkesini benimsediler.
8. Türkiye’de cumhuriyet ilan edilirken Milli Edebiyat temsilcilerinin büyük çabalarıyla konuşma dili edebiyat dili olarak yaygınlık kazanmıştır.
2. İstanbul halkının konuşma dili esas alınmıştır. Arapça ve Farsça sözcükleri Türkçede söylendiği gibi yazmayı tercih etmişlerdir.
3. “Aşk” bu dönem roman ve öykülerinin en önemli temasıdır. Bu eserlerde dil, konuşma dilidir.
4. Milli edebiyat ile birlikte yeni ve halka dönük, halk diline önem veren yeni bir edebiyat akımı ortaya çıkmıştır.
5. Milli edebiyat akımı Türk edebiyatında toplum ve ülke meselelerine geniş yer veren sade Türkçeyi ve şiirde hece veznini kullanma yoluna giden bir edebiyat akımıdır.
6. Milli edebiyatçılar, dili sadeleştirme konusunda birtakım ilkeler belirledikten sonra edebiyatta da taklitçilikten kaçınılmasını, sanatçıların Türk halkının hayata yönelerek yaratıcı nitelikler kazanmalarını ve yapıcı eserler vermelerini istediler.
7. “Hikâye, roman, tiyatro; konularını kahramanlarını yerli hayattan almalıdır.” ilkesini benimsediler.
8. Türkiye’de cumhuriyet ilan edilirken Milli Edebiyat temsilcilerinin büyük çabalarıyla konuşma dili edebiyat dili olarak yaygınlık kazanmıştır.
Ömer
Seyfettin'in 11 Nisan 1911'de Genç Kalemler dergisinde yayımlanan"Yeni
Lisan" Makalesinin Özellikleri:
1.
Türkçede kullanılan Arapça ve Farsça dilbilgisi kuralları ve bu dillerin
kuralları ile yapılan tamlamalar kaldırılmalı,
2.
Türkçeye girmiş Arapça sözcükler Arapça dilbilgisi değerlerine göre değil,
Türkçedeki kullanışlarına göre değerlendirilmeli,
3.
Arapça ve Farsça sözcükler asıllarındaki söylenişlerine değil, Türkçedeki
söylenişlerine göre yazılmalı,
|
4.
Konuşma diline girmiş Arapça ve Farsça sözcükler atılmamalı, bilimsel
terimlerde Arapça kullanılmasında sakınca görülmemeli,
5.
Başka Türk lehçelerinden sözcük alınmamalı,
6.
Konuşmada İstanbul ağzına uyulmalıdır.
Bu
makale ile birlikte Milli Edebiyat Dönemi başlamıştır.
5.Tanzimat
1. Dönem romanı ile Servet-i Fünun romanını karşılaştırınız. (konu, dil ve
anlatım vs. bakımından) (10p)
Tanzimat
1. Dönemde hak, hürriyet, adalet, eşitlik gibi toplumsal ele alınmış. Dilde
sadeleşme çalışmalarıyapılmış ama tam olarak başarıya ulaşılamamıştır. Romanlar
teknik bakımdan kusurludur.
Servet-i
Fünun döneminde ise bireysel konular ele alınmış. Ağır bir dil kullanılmıştır.
Romanlar teknik bakımdan daha iyi durumdadır.
6.
Mensur şiir nedir? Düz yazıdan farkı nedir? (10p)
Mensur şiir, duygu , düşünce ve hayallerin şiirde görüldüğü
incelikte anlatıldığı ancak ölçüye ve kafiyeye bağlı kalınmayan ancak eskilerin
seci dedikleri mısra sonları kafiyeleri ve iç ahenk kafiyeleri bulunan bir düz
yazı türüdür.
Düz yazıdan farkı şiire ait ahenk unsurlarını
barındırmasıdır.
7.Aşağıdaki ifadelerin karşısına
doğru ise “D” yanlış ise “Y” harfini getiriniz.
(15p)
a)Fecr-i
Ati topluluğu bir beyanname yayımlayarak oluşmuş bir topluluktur. ( D )
b)Servet-i
Fünun döneminde dil oldukça sadedir. (Y
)
c)Osmanlı
Devletini kurtarmak için ortaya atılan fikir akımları devleti kurtarmıştır. ( Y
)
ç)Ziya
Gökalp, Milli Edebiyat Dönemi’nin önemli sanatçılarındandır. ( D
)
d)Makalelerde
ispatlama amacı güdülmez. ( Y )
8.Servet-i Fünun topluluğunun en
güçlü şairidir. Başlangıçta “sanat için sanat” anlayışına bağlı kalarak şiirler
yazmıştır. Manzum hikayeler de kaleme alan sanatçı nazmı nesre yaklaştırmıştır.
Eserlerinden bazıları “Rübab-ı Şikeste”, “Rübabın Cevabı”, “Haluk’unDefteri”dir.
Bu paragrafta tanıtılan şairimiz
kimdir? (10p)
TEVFİK FİKRET
9. Ahmet Haşim hangi edebiyat
döneminin sanatçısıdır? (5p)
FECR-İ ATİ
0 yorum: