ZARF-FİİLLER ( BAĞ-FİİLLER, ULAÇLAR)

Fiilimsilerin üçüncü bölümü ise zarf-fiillerdir. Zarf -fiillerin diğer adı ulaç, bağ-fiildir.
Zarf-fiiller, bir fiile getirilen
ekler ile yapılır. Fiil olan bir kelime, bu ekler neticesinde fiilin veya fiilimsilerin anlamını etkileyen zarflar haline dönüşür. 
Zarf-fiil ekleri şunlardır: -ken, -alı, -eli, -ıp, -ip, -dıkça, -dikçe, -dığında, -diğinde, -er...-mez, -r...-mez, -a...-a, -e...-e, -madan, -meden, -maksızın, -meksizin...
Zarf-fiiller, cümlede zarf tümleci (zarf tamlayıcısı) olarak görev yapar.
Zarf-fiillerin cümleye iki anlam kattığı görülür:
1- Zaman (Ne zaman sorusuna cevap verir.)
2- Durum (Nasıl sorusuna cevap verir.)

Örnekler:
* Giderken haber ver.
* Sen gideli yüzüm hiç gülmedi.
* Sabaha kadar konuşup durdu.
* Bu kitabı okudukça ufkum açıldı.
* Sen geldiğinde hâlâ uyuyordu.
* Okula gider gitmez zil çalmıştır.
* Elbiseni güle güle kullan.
* Bana söylemeden bir yere gitmez.

Sıfat-fiil konusu için tıklayınız.
 
Previous Post
Next Post
Related Posts

3 yorum:

  1. abi sen nasıl bu kadar geliştin benimde bloğum var ama nasıl düzenliyeceğimi bilmiyorum lütfen yardım et senin fikrinin benim başımın üstünde yeri var

    YanıtlaSil
  2. abi sen nasıl bu kadar geliştin benimde bloğum var ama nasıl düzenliyeceğimi bilmiyorum lütfen yardım et senin fikrinin benim başımın üstünde yeri var

    YanıtlaSil
  3. eline sağlık:D
    abi bide seni kaydedebiliyormuyum yani takip etme gibi bişey sen içerik gönderince bana bildirim gelsin diye

    YanıtlaSil

Tanzimat Döneminde Roman