GARİP DIŞINDA YENİLİĞİ SÜRDÜREN ŞİİR MAVİCİLER,maviciler akımının temsilcileri, maviciler akımının kurucusu, maviciler edebiyatımızı nasıl etkilemiş, mevicilerin sanat anlayışı nedir, mavicilerin sanata bakışları,mavicilerin şiir hakkındaki görüşleri,maviciler şiirleri
MAVİCİLER
Edebiyatımızda 1950 sonrasında görünen Mavi grubu “Fikir vesanatın sosyal bir sınıfın bayrağı yapılamayacağı” görüsüyle ortaya çıkmış,
özgürlüğün ve barışın rengi sayılan “mavi” sözcüğünü çıkardıkları dergiye ad
olarak seçmişlerdi.
Ankara Atatürk Lisesi öğrencileri tarafından ilk sayısı
1952’de çıkarılan Mavi dergisinde dönemin bazı şair ve yazarları da yazmaya
başlamış, derginin tanınmasından sonra dergide imzaları bulunan sanatçılara
‘Maviciler’ adı verilmiştir. 1954’ten sonra Mavi grubundaki yazar ve şairler
toplumcu gerçekçi çizgiye kaymışlardır. Önceleri tartışmadan uzak durmayı
benimseyen Mavicilerin bu tutumu zamanla değişmiş, Hisar dergisiyle Maviciler
arasında sert tartışmalar yaşanmıştır. Mavicilerin toplumcu gerçekçi çizgiye
yönelmelerinde en büyük rol Attila İlhan’a aittir. Attila İlhan dergi
yönetimine katılmamış, ama yazı ve görüşleri ile Mavicileri yönlendirmiştir.
Dergi 1954’te kapanınca Maviciler de dağılmıştır. Mavi hareketi ise dergiyi
çıkaran ve yöneten kişi olmadığı hâlde Attila İlhan’a mal edilmiştir.
Temsilcileri: Attilâ İlhan, Ahmet Oktay, Ferit Edgü, Teoman
Civelek, Güner Sümer, Özdemir Nutku.
0 yorum: